onsdag 22 februari 2012

Smärtcentrum

Som sagt så var jag till smärtcentrum igår...
Åkte dit i hopp om att få hjälp med bättre smärtlindring och bättre sömn...

Enda de kunde hjälpa mig med nu var att trappa ner på alla tabletter.
Sen när jag slutat med alla tabletter så kunde de göra en smärtanalys och se hur min värk är och ev då sätta in något smärtstillande om det behövs.

De kunde inte tvinga mig till detta, utan jag var tvungen att själv vilja detta sa de då jag måste vara motiverad om det ska funka, men eftersom Dara inte vill skriva ut mer recept så blir jag ju ändå tvingad att göra som de tycker.
På lång sikt så var väl chanserna bättre till att få mindre smärta än nu sa de, men det är mycket jobb innan man kommer dit och innan det ev kan bli bättre kommer det bli sämre.... :(

Hjälp så jag kan sova bättre fick jag inte heller då de tyckte att jag redan tog så många andra tabletter.
Har inte sovit bra på en månad nu, får vara glad om jag kan få nån timmes sömn på natten, ibland lyckas jag sova några timmar iaf, men ibland sover jag inget alls...

Fick en vecka på mig att fundera på hur jag vill göra.
Normalt med de doser tabletter jag tar så borde jag i princip vara smärtfri tyckte dom.

Hade ju hoppats på bättre smärtlindring och hjälp med sömnen så jag kan få ett bättre liv, men det sket sig.

Vet inte hur det går att trappa ner o sluta med allt.
Får ju mkt ökad värk bara jag tar lägre doser.

Med mer värk så känns livet tufft och orkar inte göra nånting o inte leka med barnen...

Det jag är mest orolig över om jag ska trappa ner och sluta med smärtstillande är att risken är stor att jag inte kommer orka umgås o leka med barnen. O med mer värk så vet jag inte om jag orkar stå ut med detta liv, då det redan är jobbigt som det är.

Sen är det ju hushållet som ska ordnas, handla mat ibland osv. Är tillräckligt jobbigt nu och med mer värk kommer jag inte orka med det alls...

Sen vill jag kunna åka o hälsa på nån istället för o ligga hemma i ensamheten, det kommer heller inte funka om värken blir värre.....
Vet inte hur lång tid det kan ta tills att man trappat ner på alla tabletter och kan få göra en smärtanalys för att sedan ev få smärtlindring och då var det väl att prova ett läkemedel i taget och se vad som har bäst effekt.
Innan jag kommer så långt så kommer jag nog hinna bryta ihop av all värk.
Barnen är det enda som gör mig glad o får mig att orka stå ut med värken, orkar jag inte umgås med dom så är det kört!


Smärtcentrums åsikt ang smärtstillande är att dom hjälper ett tag sen blir man beroende och behöver högre dos för att få effekt, sen efter ett tag behöver man ännu högre effekt osv och till slut så blir man förgiftad av läkemedlet.

Förstår inte att alla ska vara så negativa till smärtlindring...
Jag behöver bättre läkemedel för bättre smärtlindring och mer utredning av ryggen, men istället måste man sluta med tabletterna och få mer värk innan man ev kan få hjälp med smärtlindring från dom.

Enda jag vill är att få lite mindre smärta, så jag orkar ha barnen på halvtid och kunna leka osv mer med dom....

Undrar vad som krävs för att man ska kunna få bra hjälp i detta land... Eller är det bara Värmlands landsting som är så negativa till smärtlindring ?

I andra landsting så verkar folk med smärta få bättre hjälp med smärtlindring och sömnproblem.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar