måndag 6 februari 2012

God sömn, lite bilar o båt

Igår somnade jag vid midnatt, låg inte vaken alls länge innan ja slocknade.
Vaknade lite efter kl 10 i morse av att det small till utanför, vet inte vad det var som lät. Somnade iaf om o vakna strax efter kl 12.
Har sovit ca 12timmar inatt, det var en välbehövlig sömn, sovit mer på ett dygn än jag gjort den senaste veckan...

Men har fortfarande huvudvärk, så det hjälpte inte med sömn, men mår iaf bättre nu.
Dock har jag jävligt ont i nacken o ryggen, säkert efter gårdagens bilfix!
Är jobbigt när man inte kan göra saker utan att fås å himla ont, man blir så begränsad....
Jag kan ju göra enklare saker om jag måste, men efteråt får jag ett helvete med värken och det tar hårt både psykiskt o fysiskt.

Saknar tiden när ja kunde göra vad jag ville utan att tänka på värk.
Skulle göra vad som helst för att bara få en smärtfri dag.....

Har bilar som behöver fixas, alternativt skicka till skroten. Men synd att skrota bilarna, iaf den ena som är från -76, finns inte många kvar i sverige så får man den bara i bra skick så är den värd en hel del.
Den andra är från -83, enda med den som gör det värt att ev laga upp o få i fint skick är att den bara gått 11000mil och få ägare.
Fast 83an köpte jag för att ta drivlinan från o sätta i min 76a.
Båda bilarna har rost, 83an har mkt rost då den stått på en gräsmatta i många år.
Men svets o kunskap har jag. Bara en frisk rygg som saknas.

Sen behöver även min båt göras i ordning. Behöver laga en gammal skada som förra ägaren gjort fuskjobb med. Sen ska den målas om o bli finare.
Sen svetsa ihop ställningen till kapellet om det går, annars köpa ny ställning. Nytt kapell har jag ett liggandes sedan Ryds sålde ut de sista kapellen de hade i lager för massa år sedan, sparade ca 7k på att köpa det istället för att sy upp ett nytt.

Sen behöver motorn fixas, pinnen/låset till backen har rostat fast, så motorn låser sig inte när man lägger i backen, så risk att motorn lyfter sig om man backar för hårt.
Helst skulle jag vilja ha en ny motor oxå, en 4takt, då de drar mkt mindre bensin.
Min gamla 65hk Mercury -75 drar rätt mkt bensin, men den går bra efter lite service o inställningar.
När jag köpte den funkade den inte bra.
Får jag ordning på backlåsningen så går den nog att sälja för 5-10000kr, då saknas det 30-40tusen till en skaplig 4taktsmotor. Kanske går att hitta billigare oxå..

Sen vill jag ha en djuprigg eller två, så man får ner betena djupare i sjön när man fiskar/trollar.
Tanken är att ha båten i vänern sen när den är färdigfixad och har en bättre motor.
Bor jag kvar i huset så funderar jag på att ha båten i Hult, vid deras lilla båthamn, men beror på om man får ha båten där o vad det kostar. Antar att det är nån förening som har det.
Är ju nära o bra här, plus att man redan är en bit ut på vänern om man har båten där, jämfört med att ha båten i skärgården, där är det även rätt dyrt oxå med båtplats.
Annars funkar det ju att ha båten stående på båtkärran, då kan jag åka till vilken sjö jag vill, men då måste man sjösätta varje gång man ska ut på sjön och det kan vara krångligt ibland om man är själv. plus att man måste ha båten ståendes nånstans på land och blir väl i ölme isåfall, då måste man åka ut dit varje gång o hämta/lämna båten.
En båtstege är oxå en sak jag vill ha till båten.
Underlättar att ta sig upp i båten om man vill bada.
När barnen blir större så kan jag ta med dom ut på sjön o fiska o bada :)

Behöver även ha en ny hjälpmotor/trollingmotor, då min gamla inte är pålitligt, startar bara när den själv vill, tror det är en databox som krånglar och det e dyrt att fixa.

Fick ju en 4hk 4takts båtmotor av Morgan för några år sedan, men ett par dagar efteråt så hade Björn i fridhem varit o hämtat den motorn i verkstan och Morgan tog aldrig tillbaks motorn, så den fick jag aldrig använda. Förlorade 5-6000kr på det, då det är vad en sån motor hade kostat beg att köpa.


I vänern får man ha 10st spön vid trolling och finns lax, öring, gös osv. nackdel är att vänern är väldigt stor sjö och svårt att hitta fisken för mig som aldrig fiskat där. (bortsett från i ölmeviken)
I Öjevettern som jag hade båten i förr får man bara ha 2st spön vid trolling, fördelen med den sjön är att den inte är så djup, så behövs ingen djuprigg och är inte så stor heller, behöver inte åka långt för att fiska gös. Iaf inte när jag hade båten vid mitt ex farmor o farfars stuga. Men istället är det några mil att åka dit med bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar